– Nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe lub słuchowe

Dziecko zbyt intensywnie rejestruje docierające do niego bodźce zmysłowe. Czuje się przytłoczone przez otaczające je kolory, dźwięki, zapachy bądź dotknięcia.

Nadwrażliwe dziecko może :

  • skarżyć się na dyskomfort powodowany przez metkę w ubraniu, obcisłe ubranie, ściągacze,
  • preferować pokarmy o określonej konsystencji,
  • nie lubić mycia i czesania włosów, obcinania paznokci,
  • unikać zabaw z użyciem mas plastycznych, malowania palcami,
  • unikać zabaw grupowych z powodu hałasu, popychania, itd.

– Zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe bądź słuchowe

Dziecko odbiera bodźce zmysłowe z mniejszą intensywnością niż powinno. Szuka dodatkowych wrażeń, np. podczas zabawy najchętniej skacze, uderza innych, przewraca się, potrząsa różnymi częściami ciała, słucha głośno muzyki, hałasuje. Potrzebuje silnego przytulania, bujania się na huśtawce, kręcenia na karuzeli.

– Zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej

Dziecko jest pobudzone, nadruchliwe lub powolne i letargiczne.

– Opóźnienie rozwoju mowy

– Problemy z koordynacją ruchową

Dziecko może być niezgrabne podczas zabaw ruchowych, może mieć kłopoty z czynnościami manualnymi np. używaniem nożyczek, zapinaniem i odpinaniem guzików.

– Trudności z koncentracją uwagi i organizacją

Dziecko nie potrafi utrzymać porządku, ma trudności z planowaniem i przygotowywaniem potrzebnych przedmiotów i materiałów, łatwo ulega rozproszeniu i potrzebuje pomocy aby dokończyć zadanie.

– Wybuchowość i impulsywność

Dziecko nie słucha rodziców, ucieka, chowa się, reaguje agresją lub ,,zamyka się” przed światem, łatwo wpada we frustrację, nie radzi sobie z panowaniem nad emocjami, nie toleruje zachowań innych osób, unika bliskości fizycznej, prezentuje zbyt niski lub wysoki poziom aktywności.